نحوه پیمایش در آب‌های متلاطم ارزش‌گذاری استارت‌آپ

فهرست مطالب

در منظره‌ای که دورهای نزولی در حال افزایش است و یک ایده کسب‌وکار خوب، همیشه با سود مالی برابری نمی‌کند، کارآفرینان باید با رویکردی شفاف از آب‌های دشوار ارزیابی عبور کنند، تا بودجه مورد نیاز خود را تامین کنند.

نکات کلیدی

  • وابستگی عاطفی به یک کسب و کار می‌تواند کارآفرینان را وادار کند که سرمایه‌گذاری‌های خود را بیش از حد ارزش‌گذاری کنند؛ به خصوص در یک چشم انداز تامین مالی رقابتی.
  • ارزیابی عینی ارزش یک سرمایه‌گذاری با توجه به افزایش دورهای نزولی، و اهمیت نشان دادن یک مسیر روشن برای سودآوری برای سرمایه‌گذاران بسیار مهم است.
  • کارآفرینان باید با بیان واضح مزایای سرمایه‌گذاری در کسب و کار خود، درک داستان پشت اعداد، توجه به شرایط سرمایه‌گذاری  و مطلع شدن از روندهای بازار، برای دورهای تأمین مالی آماده شوند.

کارآفرینان اغلب سرمایه‌گذاری  عمیق و شخصی در کسب و کار خود دارند و سال‌ها کار سخت را برای تحقق ایده های خود اختصاص داده‌اند.

با این حال، این وابستگی عاطفی می‌تواند قضاوت آنها را مختل کند و ارزیابی عینی ارزش سرمایه‌گذاری  آنها را دشوار کند. آنها ممکن است تلاش کنند تلاش شخصی، زمان و فداکاری را به ارزش مالی تبدیل کنند، که می‌تواند در محیط فعلی مشکل ساز باشد.

اگرچه فعالیت‌های سرمایه‌گذاری سری A اخیراً ثابت بوده است، اما در دوره‌های نزولی روند صعودی داشته است. طبق گفته PitchBook و J.P. Morgan، دورهای نزولی از 8 درصد در سال 2022 به 20 درصد در سال 2023 رسیده است.

این بدان معناست که پول کمتری نسبت به حالت عادی وارد می‌شود، که به این معنی است که استارت‌آپ‌های سرمایه‌گذاری‌شده‌ی بیشتری در جستجوی سرمایه هستند.

پیچیده‌تر‌کردن مسائل، خود فرآیند ارزش‌گذاری است. بسیاری از کسب و کارهای جدید به اشتباه ارزش خود را بر اساس رقبا تعیین می‌کنند و از شباهت کالا یا خدمات برای تخمین ارزش استفاده می‌کنند.

این نوع مقایسه، عوامل متمایز کننده، مانند ریسک های عملیاتی، مالی یا اجرایی را نادیده می‌گیرد. در نظر نگرفتن نقاط عطفی که هنوز به آنها نرسیده‌اید، می‌تواند منجر به این تصور غلط شود که همه برابر هستند.

مهم است که به یاد داشته باشید که ارزش‌گذاری فعلی یک رقیب، نتیجه سفر منحصر به فرد آنها است و ارزش شما کاملاً متفاوت خواهد بود.

چالش این است که سوگیری شخصی را از ارزیابی عینی جدا کنید؛ زیرا برای رسیدن به یک ارزیابی دقیق و واقع بینانه، باید دید واضحی از آنچه کسب‌وکارتان ارائه می‌دهد، داشته باشید.

آماده شدن برای یک دور تامین مالی

صرف راه‌اندازی یک کسب‌وکار عالی، به‌طور خودکار به این معنا نیست که برای سرمایه‌گذاری آماده است.

اصل اساسی اقتصادی پشت افزایش سرمایه این است که تزریق وجوه خارجی باید به رشد و افزایش ارزش کسب و کار کمک کند و این پتانسیل را برای سرمایه‌گذاران ایجاد کند تا بازده سرمایه‌گذاری  را مشاهده کنند.

اینطور نیست که سرمایه‌گذاران از روی مهربانی خود، سرمایه‌گذاری  کنند (حداقل اکثر آنها این کار را نمی‌کنند).

آنها می‌خواهند مسیر روشنی برای سودآوری ببینند. پس این سؤال باقی می‌ماند: دقیقاً چگونه برای آن دورهای تأمین مالی اجتناب ناپذیر آماده می‌شوید؟ در اینجا چند پیشنهاد برای شروع شما وجود دارد:

  1. نشان دادن “چرا”

به ندرت، یا هرگز، تنها ارائه بخشی از کسب و کار به سرمایه‌گذاران بالقوه کافی خواهد بود. هنگامی‌که به دنبال تأمین مالی هستید، مهم است که مزایای دقیق حمایت از سرمایه‌گذاری  خود را بیان کنید.

به گزارش رویترز، این امر به ویژه با توجه به کاهش 30 درصدی بودجه استارت‌آپ در سال 2023 مهم است. شما باید بتوانید حداقل به این سوالات پاسخ دهید: چرا کسی باید در تجارت شما سرمایه‌گذاری کند؟ دلیل اقتصادی سرمایه‌گذاری  چیست؟ چگونه یک سرمایه‌گذار درآمد کسب خواهد کرد؟

چه این یک نوآوری جاه طلبانه در فناوری باشد یا یک هدف نجیب، فراتر از چشم‌انداز یا مأموریت شرکت خود بروید و طرحی ارائه دهید که به وضوح نشان می‌دهد که چگونه قصد دارید از سرمایه، برای دستیابی به نقاط عطف خاص استفاده کنید.

این به معنای تمرکز بر نتایج مالی عملی است، که این شانس را افزایش می‌دهد که سرمایه‌گذاران بالقوه مسیری برای سودآوری ببینند.

آنها همچنین درک بهتری از مکانیسم های موجود برای نظارت بر پیشرفت و دستیابی به خروج دارند. این وضوح در پتانسیل بازده مالی، چیزی است که می‌تواند در تأمین بودجه بسیار مورد نیاز در مقابل عدم برگزاری جلسه تفاوت ایجاد کند.

  1. داستان پشت اعداد را درک کنید

در زمینه سرمایه‌گذاری  مخاطره آمیز و سهام خصوصی، یک پیشنهاد قانع کننده فقط شما را تا اینجای کار می‌رساند. درعوض، تامین بودجه بیشتر به معنای چیزی است که اعداد مشخص در مورد سودآوری سرمایه‌گذاری  شما نشان می‌دهند.

حاشیه سود، بینشی در مورد سلامت مالی شرکت شما و پتانسیل رشد ارائه می‌دهد. همین امر را می‌توان در مورد ارزش طول عمر مشتری، ساختار هزینه و درآمد نیز گفت.

برای مثال، وقتی شرکت من یک کسب‌وکار را ارزیابی می‌کند، درک هزینه سرمایه در بازار فعلی بسیار مهم است؛ حتی اگر با یک استارت‌آپ با توزیع نامشخص سهام یا عدم مشارکت مالی شخصی قابل توجه مواجه شویم.

این موضوع زمانی مطرح می‌شود که چنین شرکتی بدون دلیل قابل دفاع، ادعا می‌کند که ارزش زیادی دارد، مثلاً 1 میلیارد دلار. به عبارت دیگر، همیشه شواهد ملموسی ارائه دهید که کار سختی که برای ایجاد کسب و کار انجام می‌شود، به چیزی با ارزش واقعی تبدیل می‌شود.

  1. مراقب شرایط سرمایه‌گذاری باشید

یکی از جنبه‌هایی که کارآفرینان اغلب نادیده می‌گیرند، مفهوم “کنترل اقلیت سمی” است که به نفوذ یا قدرت نامتناسب سهامداران اقلیت اشاره دارد.

اگر برخی از سرمایه‌گذاران اخلالگر به اندازه کافی سهام بخرند تا جایگاه خود را در هیئت مدیره تضمین کنند، ممکن است به نتایج نامطلوبی برای سرمایه‌گذاری  و سایر سرمایه‌گذاران منجر شود.

هنگام افزایش سرمایه باید به این موضوع توجه داشته باشید، زیرا شرایط سرمایه‌گذاری  می‌تواند پیامدهای گسترده‌ای فراتر از هجوم فوری سرمایه داشته باشد.

برای مثال Alphabet Inc. اگرچه لری پیج و سرگئی برین به ترتیب تنها 5.7 و 5.5 درصد از شرکت را در اختیار دارند، این دو بنیانگذار گوگل هر کدام دارای سهام کلاس B یا سهام “ابر رای دهی” هستند که 10 برابر کنترل – یا 51٪ – از آرای جمعی را برای آنها فراهم می‌کند.

متا و والمارت نمونه‌های دیگری از شرکت‌هایی هستند که بنیان‌گذاران (یا وارثان بنیان‌گذاران)،حتی پس از عرضه اولیه، هنوز هم تجارت را کنترل می‌کنند.

  1. هرگز روندهای بازار را دست کم نگیرید

اگرچه این باید ناگفته نماند، اما اینکه بازار به چه سمتی می‌رود می‌تواند به طور قابل توجهی بر ارزش گذاری استارتاپ شما تأثیر بگذارد.

برای نمونه‌ای از آن، فقط باید به سال گذشته نگاه کنید؛ هوش مصنوعی مولد و استارت‌آپ‌های مرتبط با هوش مصنوعی که به ازای گزارش Crunchbase، نزدیک به 50 میلیارد دلار سرمایه مخاطره آمیز جمع آوری کردند.

با این حال، این اشتباه را مرتکب نشوید که خودتان را در برابر شرکت های فهرست شده در بورس محک بزنید.

در حالی که روندهای بازار مطمئناً یک استارتاپ را جذاب‌تر از دیگری می‌کند، حضور در همان صنعت به معنای داشتن ارزش یکسان نیست. تفاوت‌های ظریف مرحله، موقعیت بازار و سابقه عملیاتی شرکت خود را در رابطه با شرکت هایی که در همان فضا فعالیت می‌کنند، در نظر بگیرید.

PitchBook و Y Combinator هر دو منابع بسیار خوبی هستند، زیرا به طور منظم آماری را در مورد میانگین ارزش گذاری مبالغ جمع آوری شده برای دورهای مختلف تامین مالی منتشر می‌کنند.

درک کنید که شرکت شما واقعاً در کجا قرار دارد، از نظر مسیر حرکت بازار، و همچنین میزان دسترسی و وضعیت بازار شما، تا به یک ارزیابی واقعی از سرمایه‌گذاری  خود برسید.

کارآفرینان اغلب با یک ایده شروع می‌کنند و معتقدند که تصور صرف آن معادل با پتانسیل تحقق یافته آن است. آنها به هدف نهایی نگاه می‌کنند که می‌تواند منجر به ارزش‌گذاری‌های غیر واقعی شود.

آنچه واقعاً اهمیت دارد، حداقل از نظر سرمایه‌گذاران، توانایی اجرای آن ایده است که به اعداد و ارقام می‌رسد. موقعیت خود را روشن کنید و سپس اجازه دهید که بحث شما را با سرمایه‌گذاران بالقوه هدایت کند.

منبع

مطالب مرتبط