چگونه هوش مصنوعی چهره فناوری را تغییر می دهد

فهرست مطالب

هوش مصنوعی از زمانی که آلن تورینگ، دانشمند کامپیوتر دوران جنگ، این سوال را مطرح کرد که آیا ماشین‌ها می‌توانند فکر کنند، راه طولانی را پیموده است.

چگونه هوش مصنوعی چهره فناوری را تغییر می دهد؟ هوش مصنوعی مدرن، به پزشکان در تشخیص سرطان سینه کمک می کند، از تصاویر ماهواره ای برای پیش بینی بلایای طبیعی و تاثیر تغییرات آب و هوا استفاده می‌کند،

به ما کمک می‌کند تا برنامه تلویزیونی بعدی را برای تماشا و آهنگی را برای گوش دادن انتخاب کنیم؛ ماشین آلات را به کار می‌اندازد و وسایل نقلیه خودران را می راند. حتی مقاله‌های وبلاگ کسب‌وکار ما را می‌نویسد و آثار هنری اصیل تولید می‌کند.

بنابراین با توجه به اینکه هوش مصنوعی تقریباً در تمام جنبه‌های زندگی ما نفوذ می‌کند، باید بدانیم که این برای چشم‌انداز وسیع‌تر فناوری چه معنایی دارد.

مهارت‌های هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی تقاضای زیادی دارند و اغلب می‌توانند به مشاغلی با درآمد بالا منجر شوند. اگر علاقه مند به ورود به هوش مصنوعی هستید، اکنون زمان خوبی برای کشف فرصت ها در این زمینه است.

هوش مصنوعی چیست؟

آی‌بی‌ام می‌گوید: «هوش مصنوعی در ساده‌ترین شکل خود، حوزه‌ای است که علم کامپیوتر و مجموعه داده‌های قوی را ترکیب می‌کند تا امکان حل مسئله را فراهم کند».

ماشین ها به تنهایی مشکلات را حل می‌کنند؛ به نظر می‌رسد بسیار شسته و رفته.  با این حال هیئت منصفه هنوز در مورد چگونگی تعریف دقیق هوش مصنوعی صحبت نمی‌کنند.

انسان در مقابل رویکرد ایده آل

آیا افکار و اعمال هوشمندانه را بر اساس نحوه عمل یا تفکر انسان می‌دانیم؟ یا بر اساس آنچه «عقلانی» است؟ (با توجه به این که انسان ها همیشه منطقی نیستند و ذاتاً موجوداتی احساسی هستند.) این همان چیزی است که استوارت راسل و پیتر نورویگ در کار خود به نام “هوش مصنوعی: رویکرد مدرن” مطرح می‌کنند.

آنها چهار هدف یا تعریف بالقوه هوش مصنوعی را بیان می کنند:

سیستم‌هایی که مانند انسان فکر می‌کنند

سیستم‌هایی که مانند انسان عمل می‌کنند

سیستم‌هایی که منطقی فکر می‌کنند

سیستم‌هایی که منطقی عمل می‌کنند

هوش مصنوعی ضعیف در مقابل قوی

هوش مصنوعی ضعیف یا باریک به این معنی است که هوش مصنوعی برای انجام وظایف خاص آموزش دیده است. این نیاز به ورودی انسانی دارد، بنابراین آشکارا محدود به دانش انسانی است،  و به طور بالقوه تحت تأثیر قضاوت‌های انسانی است. با این حال، هنوز کاربرد پیچیده و گسترده‌ای دارد، از جمله تشخیص گفتار و وسایل نقلیه خودران.

هوش مصنوعی قوی مثل چیزهای علمی تخیلی است؛ ماشین های هوشمند با آگاهی خودآگاه و توانایی حل مشکلات، یادگیری و برنامه ریزی برای آینده. در تئوری، هوش مصنوعی قوی می‌تواند با توانایی مغز انسان مطابقت داشته باشد یا حتی از آن فراتر رود. مردم در حال کاوش در توسعه آن هستند، اما هنوز هیچ نمونه شناخته شده ای وجود ندارد.

یادگیری عمیق در مقابل یادگیری ماشین

این زیر مجموعه‌های هوش مصنوعی نزدیک‌ترین چیزی هستند که در حال حاضر به هوش مصنوعی قوی داریم. آن‌ها شامل یادگیری ماشین می‌شوند؛ به همان روشی که انسان‌ها یاد می‌گیرند، و اساساً «خود را آموزش می‌دهند». آنها با استفاده مداوم دقیق‌تر می شوند.

یادگیری عمیق شکل پیشرفته‌تری از یادگیری ماشینی است که نیاز به ورودی بیشتر انسان دارد.

نمونه هایی از هوش مصنوعی

تشخیص گفتار سیری/الکسا یا برنامه‌های تبدیل صوت به متن که از پردازش زبان طبیعی (NLP) استفاده می‌کنند.

بینایی کامپیوتر – وسایل نقلیه خودران، تشخیص چهره در برچسب‌گذاری رسانه‌های اجتماعی.

موتورهای توصیه الگوریتم‌های Spotify یا Netflix که محتوای جدید را بر اساس داده‌های رفتاری پیشنهاد می‌کنند، یا خرده‌فروش‌های آنلاین که از داده‌های مصرف‌کننده برای پیشنهاد افزونه‌های توصیه‌شده استفاده می‌کنند.

معاملات خودکار سهام پلتفرم های معاملاتی مبتنی بر هوش مصنوعی که میلیون‌ها تراکنش در روز را برای بهینه سازی پرتفو‌ها انجام می‌دهند.

خدمات مشتری چت ربات هایی که به سوالات پاسخ می‌دهند و به مشتریان مشاوره می‌دهند.

هوش مصنوعی چگونه تجربه انسان را شکل می‌دهد؟

در حالی که هوش مصنوعی شیوه زندگی ما را به طور قابل توجهی تغییر داده است، بسیاری از این اتفاقات بدون توجه ما به آن رخ داده است. ماشین‌های هوشمندی که توسط هوش مصنوعی هدایت می‌شوند، سریع‌تر و مطمئن‌تر از همیشه کار می‌کنند تا محصولات و خدماتی را که می‌خواهند به مشتریان ارائه دهند.

انتظار ما چیزی کمتر از بینش دقیق و رضایت فوری نیست، و هوش مصنوعی اغلب می‌تواند این را ارائه دهد؛ خیلی سریع.

در تجارت، هوش مصنوعی با تجزیه و تحلیل سریع داده های مشتری، حل مشکلات را سرعت می‌بخشد.

در سرگرمی، هوش مصنوعی در حال تجزیه و تحلیل و پیش‌بینی خطوط داستانی است که به خوبی کار می‌کنند، تا تولیدکنندگان بتوانند محتوایی مانند این تولید کنند.

در پزشکی، هوش مصنوعی امکان شخصی‌سازی زیاد درمان‌ها را بر روی توصیه‌های پزشکی عمومی فراهم می کند.

در امنیت سایبری، هوش مصنوعی حملات را قبل از وقوع با توجه به روندها و اعمال حفاظتی مسدود می‌کند.

در حمل و نقل، هوش مصنوعی از طریق آگاهی فضایی با فناوری پیشرفته، وسایل نقلیه بدون راننده را به واقعیت تبدیل می‌کند که از اکثر رانندگان انسانی قابل اعتمادتر است.

هوش مصنوعی صرفاً داده‌ها را بیرون نمی‌دهد بلکه به طور قابل توجهی بر نحوه تفکر، عمل و تجربه انسان‌ها از جهان تأثیر می‌گذارد.

پیشرفت هوش مصنوعی برای فناوری

معنای پیشرفت هوش مصنوعی برای فناوری چیست

وحشت زیاد

نگرانی زیادی وجود دارد که هوش مصنوعی جایگزین بسیاری از مشاغل فناوری شود و انسان ها را بیکار کند. اخراج های فنی تجربه شده در سال 2022 بر این ترس افزوده است. اما آیا این وحشت موجه است؟

با پیشرفت بیشتر هوش مصنوعی، شواهدی از جابجایی مشاغل فنی می‌بینیم. به عنوان مثال، گزارش شده است که OpenAI افرادی را برای آموزش هوش مصنوعی در زمینه مهندسی نرم افزار استخدام کرده است، به این معنی که مشاغل کمتری برای کدنویسان انسانی وجود خواهد داشت.

سپس شرکت‌هایی مانند لیموناد، شرکت بیمه‌ای که با افتخار از هوش مصنوعی برای ایجاد سیاست‌های سفارشی‌سازی شده و درخواست‌های صفحه نمایش استفاده می‌کند، وجود دارند. ربات چت مایا اکثر نیازهای خدمات مشتری را مدیریت می‌کند؛ بنابراین نیازی به استخدام بسیاری از متخصصان خدمات مشتری نیست.

و بیایید تبلیغات اخیر پیرامون ChatGPT را که در نوامبر 2022 راه اندازی شد، نادیده نگیریم. این یکی از معدود (اگر نه تنها) تهدیدات اصلی برای Google است که بسیاری از کاربران شباهت‌هایی بین آنها پیدا می‌کنند و حتی ChatGPT را به عنوان ابزار جستجوی قدرتمندتری معرفی می‌کنند.

علیرغم تغییر چشم انداز فناوری که توسط ابزارهای هوش مصنوعی تقویت شده است، ما فکر نمی‌کنیم متخصصان فناوری بیکار بمانند.

پتانسیل زیاد

همانطور که ابزارهای هوش مصنوعی توسعه می‌یابند و در دسترس‌تر می‌شوند، پتانسیلی را در اختیار متخصصان فناوری قرار می‌دهند تا کارهای خود را بهتر انجام دهند و بیشتر بر جنبه‌های خلاقانه نقش‌های خود تمرکز کنند.

کنجکاو شدید؟ برخی از این ابزارهای هوش مصنوعی را که دوست داریم بررسی کنید:

ChatGPT یک ربات چت، موتور جستجو و ایجاد کننده محتوا. ChatGPT به شما امکان می‌دهد اطلاعات را به سرعت جمع آوری کنید و حتی به آن با مکالمه با ربات ساختار دهید. از آن برای کمک به ایمیل‌ها، عیب یابی خطاهای کدنویسی یا انجام تحقیقات استفاده کنید.

DALL-E 2 تولید کننده تصویر قدرتمند OpenAI می‌تواند تصاویری خاص و دقیق را بر اساس توضیحات نوشته شده ایجاد کند. از آن برای انعطاف پذیری خلاقیت خود، ارتقاء تصویر نمایشگر خود یا ایجاد یک اثر هنری سفارشی برای دیوار اتاق خواب خود استفاده کنید.

Q.aiاین یک ابزار رایگان است که از هوش مصنوعی برای تقویت تصمیمات سرمایه گذاری استفاده می‌کند – ظاهراً بهتر از یک انسان. آیا قبل از امتحان کردن، تحقیق دارید و مشاوره مالی شخصی دریافت می کنید؟ اما هدف این ابزار بررسی این است، که آیا به ایجاد ثروت شخصی خود علاقه مند هستید یا خیر.

Textio ابزار مفیدی برای استخدام یا مدیریت یک تیم. Textio از هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل زبان و جستجوی نشانه‌های تبعیض جنسیتی استفاده می‌کند. می‌توانید از آن برای بررسی آگهی‌های شغلی و بررسی عملکرد خود استفاده کنید تا مطمئن شوید که از در محل کار از لحن بی طرفانه استفاده می‌کنید.

Firefliesاین دستیار جلسه هوش مصنوعی از NLP برای رونویسی یادداشت های جلسه و تجزیه و تحلیل مکالمات صوتی برای شما استفاده می‌کند. از آن برای ضبط جلسات استفاده کنید و به راحتی موضوعات کلیدی مورد بحث را فهرست کنید.

فرصت های هوش مصنوعی برای زنان در فناوری

بنابراین، همه اینها به این خلاصه می‌شود که هوش مصنوعی فرصت‌های مثبت متعددی را برای زنان در فناوری ایجاد می‌کند.

از این ابزارهای جدید برای تغییر روش کار خود استفاده کنید – زمان تحقیق یا ایده پردازی را کاهش دهید، بهره وری را افزایش دهید یا کارهای معمولاً دستی را خودکار کنید.

از فناوری هوش مصنوعی در محل کار خود دفاع کنید – فراتر از خودتان، راه‌هایی را جستجو کنید که کل تیم یا محل کارتان می‌توانند فناوری‌های هوش مصنوعی را برای بهبود کارایی یا ایجاد یکپارچه‌تر کردن تجربه مشتری بکار گیرند.

حرفه ای را در هوش مصنوعی دنبال کنید – در حالی که هوش مصنوعی ممکن است جایگزین برخی از نقش ها شود، اسن مسئله در طی فرآیند بسیار گسترش خواهد یافت. در زیر به برخی از راه هایی که می‌توانید برای شغلی در هوش مصنوعی کاوش کنید نگاهی بیندازید.

چه نوع کارهای در زمینه هوش مصنوعی می‌توانید انجام دهید؟

مردم ممکن است نگران باشند که هوش مصنوعی مشاغل ما را از بین ببرد، اما واقعیت این است که در واقع مشاغل بیشتری برای ما ایجاد می‌کند. اداره آمار کار رشد بسیار بالاتر از میانگین را در این زمینه (21 درصد) پیش بینی می‌کند.

برخی از زمینه های فعلی استخدام هوش مصنوعی عبارتند از:

تجزیه و تحلیل داده ها – شامل کار با هوش مصنوعی برای یافتن الگوها و روندها از داده ها و تصمیم گیری بر اساس آن.

مهندسی نرم افزار ممکن است خودتان در توسعه برنامه های هوش مصنوعی شرکت کنید یا از آنها برای سرعت بخشیدن به پروژه های توسعه نرم افزار خود استفاده کنید.

تجربه کاربری کار به عنوان یک متخصص هوش مصنوعی در حوزه UX ممکن است شامل برنامه‌نویسی ربات‌های گفتگو و ابزارهایی برای بهبود تجربیات مشتری باشد.

هوش تجاری ممکن است شغلی را دنبال کنید که نیاز به کار با تحلیلگران داده و هوش مصنوعی، برای تجزیه و تحلیل روندهای بازار و اتخاذ تصمیمات تجاری مناسب دارد.

NLP مهارت‌های پردازش زبان طبیعی را می‌توان در طیف گسترده‌ای از ابزارهای فناوری از جمله چت‌بات‌ها، دستیاران مجازی و پیام‌رسانی پیش‌بینی‌کننده اعمال کرد.

مشاغل نوظهوری که حوزه هوش مصنوعی را احاطه می کنند عبارتند از:

مربیان هوش مصنوعی نقش‌های ارتباطی و افرادی که همدلی و تفاوت‌های ظریف هوش مصنوعی را آموزش می‌دهند.

توضیح دهندگان هوش مصنوعی – افرادی که شکاف بین تصمیمات هوش مصنوعی و درک انسان را پر می کنند و علت وقوع اشتباهات را شناسایی می‌کنند.

و البته به روشی که فناوری هوش مصنوعی ممکن است نحوه انجام کارهای موجود ما را تغییر دهد توجه می‌کنند و به آنها کمتر اجازه می‌دهند به کارهایی مانند تحقیقات دستی و ورود داده ها وابسته باشند.

مهارت هایی که برای کار در هوش مصنوعی به آن نیاز دارید

مهارت‌های فنی – این شامل مهارت‌های خاص هوش مصنوعی و همچنین مهارت‌های فنی خاص برای صنعتی است که در آن کار می‌کنید. برای مثال، ممکن است به‌عنوان متخصص هوش مصنوعی در زمینه پزشکی کار کنید و تجربه عملی به‌عنوان یک متخصص سلامت داشته باشید.

مهارت های محل کار – مهارت های نرم مانند ارتباط و حل مسئله شما را بالا می‌برد، در حالی که مهارت های شغلی مانند مذاکره و شبکه سازی به شما کمک می‌کند تا در حرفه هوش مصنوعی خود سریعتر پیشرفت کنید.

ذهن یک مبتدی از آنجایی که هوش مصنوعی به تغییر، پیشرفت و توسعه بیشتر ادامه می‌دهد، مهم است که ذهنی باز داشته باشید. هر روز را به عنوان فرصتی برای یادگیری چیزهای جدید و کنجکاو شدن ببینید و مهمتر  از آن لذت ببرید!

هوش مصنوعی بدون شک چهره فناوری را تغییر می‌دهد. ما امیدواریم که زنان و اقلیت‌های بیشتری در این زمینه مشارکت کنند تا اطمینان حاصل شود که این حوزه متنوع، فراگیر و نماینده همه است.

منبع

مطالب مرتبط